Slik sover du bedre

beroligende kveldste

Sliter du med å få sove om kvelden? Eller sover du veldig lett? Det er ikke så mye som skal til for å forbedre søvnkvaliteten.

Det første du bør gjøre er å la data og mobil ligge igjen utenfor soverommet. Sterkt lys kan forstyrre søvnbalansen. Les heller en god bok på sengekanten!

Det perfekte selskap til en god bok er en kopp beroligende kveldste. Vanlig te inneholder koffein, og er ikke noe smart å drikke sent på dagen og før leggetid. Lag heller din egen kveldste av urter.

beroligende kveldste

For å lage 1 liter beroligende kveldste trenger du:
-1 l vann
-4-5 ss tørket kamille
-1 håndfull mynteblader
-1 ss agavesirup
-1 økologisk sitron

Fremgangsmåte:
Kok opp vannet og tilsett kamille, mynteblader, agavesirup og sitron kuttet i skiver. Rør rundt, og la det trekke i 5-10 minutter. Sil av urtene og hell over i en kopp.

Kamille er en medisinplante som inneholder eteriske oljer. Kamille kan du dyrke i din egen hage, eller kjøpe tørket på helsekostbutikker. Frisk kamille lukter ganske sterkt, mens de tørkede blomstene lukter svakt av sommer og nøtter. Smaken er mild, så kamille passer derfor sammen med andre urter eller sitrusfrukter i te.

LES OGSÅ: Dette kaller jeg skjønnhetssøvn!

Kamille virker beroligende og søvndyssende, og er i tillegg godt for fordøyelsen. Pass bare på å ikke drikke for mye te før sengetid slik at du må stå opp på natten for å tisse.

Tips: kamille virker også beroligende og anti-inflammatorisk på huden. Dypp et par bommulsdotter i avkjølt kamillete og legg over øynene når du legger deg.

Er du så heldig å ha badekar kan du tappe et varmt bad før leggetid og tilsette er par dråper Sleep Drops fra Therapie. Legg deg nedi det varme badet mens du drikker en kopp beroligende kveldste.

Har du ikke badekar kan du ta fotbad med et par dråper oppi, og har du mynteblader til overs kan du tilsette det for en forfriskende effekt.

Sleep drops kan også dryppes på en bommulsdott og legges under hodeputen for ekstra god søvn.


God natt!

Julie Ilona Balas

Julie er matblogger og kokebokforfatter. Hun elsker grønn og sunn mat, økologi og naturlige produkter.

Du liker kanskje også:

Sunn og frisk sommersnack på pinne

Ukens innlegg kommer fra en av våre favorittgjestebloggere, – Randi Nestaker som står bak bloggen Ladybirds Nest. Her gir hun deg oppskriften på sine grønne superispinner 🙂 Juni måned, sol
Les mer

Yummy grønn breakfast bowl

Går du lei av havregrøt eller brødskiver til frokost? Det gjør i allefall jeg i blant, og da starter jeg heller dagen med en grønn breakfast bowl – en perfekt
Les mer
smoothie bowl veggiecol

Smoothiebolle

Smoothiebolle, eller smoothie bowl som det gjerne heter på det store internettet, er ikke akkurat noe nytt lenger. Men denne måten å drikke, eller skal vi si spise, smoothie på
Les mer

Leave a Comment:

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *